Miskraam, wat nu?

Een miskraam kan dus op verschillende manieren worden vastgesteld, een spontane miskraam begint vaak met bloedverlies en menstruatiekrampen. Soms kan het ook zijn dat het kindje in je buik geen kloppend hartje meer heeft maar dat je nog geen bloedverlies hebt, dit constateren we dan vaak bij de eerste echo. Dit is vaak een verdrietig moment. Er zijn verschillende opties om een miskraam door te maken, we raden wel altijd aan om een paar dagen af te wachten zodat het eerst even kan bezinken. Vaak in heftige emotie kun je niet de beste keuze maken.

Afwachten

Dit is het meest natuurlijk, vaak wordt binnen drie weken duidelijk dat het lichaam het vruchtje gaat afstoten en het bloedverlies begint of toeneemt. Als je wilt afwachten is het goed om te bedenken hoe lang je wilt afwachten. Afhankelijk van de zwangerschapsduur raden we je soms af om langer dan 3 weken af te wachten. De miskraam kan hevige buikkrampen veroorzaken en bloedverlies als een flinke menstruatie. Ook kun je stolsels verliezen. Afhankelijk van de zwangerschapsduur kunnen de stolsels zo groot zijn als een tennisbal. Wanneer de miskraam doorzet duurt het gemiddeld 2 uur voordat het vruchtje geboren is, hierna nemen de krampen af en wordt het bloedverlies minder heftig.

Medicijnen

Wanneer je besloten hebt om niet meer af te willen wachten, dan ga je voor een consult naar het ziekenhuis. Tijdens dit consult wordt er ook altijd een echo gemaakt. Je wordt gecounseld voor welke optie het beste bij je past. Je kunt kiezen of je 1 of 2 medicijnen wil gebruiken om de miskraam op gang te brengen. Als je kiest voor 1 medicijn dan krijg je tabletten mee naar huis, die je in je vagina inbrengt, om de miskraam op te wekken. Kies je voor 2 medicijnen, dan krijg je in het ziekenhuis en pil die je moet slikken en tabletten mee naar huis die je 24-48 later in je vagina in brengt. Als de pillen goed hun werk doen krijg je binnen 1-2 dagen bloedverlies.  Dit zal gepaard gaan met hevige menstruatiekrampen. Wanneer het bloedverlies binnen 24uur na het innemen van de medicatie niet (flink) begint, wordt vaak geadviseerd om dan nog een tablet in te nemen. Volg echter altijd de instructies van de arts op, het beleid kan soms verschillen per zwangere. Bij ongeveer 80% van de vrouwen werken de medicijnen in één keer goed, soms kan het gebeuren dat er toch nog wat weefsel achter blijft, dan kan de arts beslissen om je nogmaals tabletten te geven of een curettage te verrichten.

Curettage

Tijdens het consult in het ziekenhuis is er gesproken over het opwekken van de miskraam met medicatie of door middel van een zuigcurettage. Tijdens de kortdurende ingreep van een zuigcurettage wordt onder algehele narcose of ruggenprik de baarmoederholte geleegd via een dun plastic buisje, dat aangesloten is op een vacuümsysteem. Een zuigcurettage is een ingreep die 5 tot 10 minuten duurt. Je krijgt een korte narcose en merkt dan niets van de ingreep. In sommige ziekenhuizen kun je kiezen voor een plaatselijke verdoving in plaats van een narcose: via de vagina wordt de baarmoedermond met een paar injecties verdoofd. Vaak krijg je daarbij ook een rustgevend middel waardoor je tijdelijk wat slaperig en suf bent. Bij deze tweede methode voel je wel wat pijn, maar deze is over het algemeen goed te verdragen. Je kunt meestal dezelfde dag weer naar huis. Bij een zuigcurettage is er een kleine kans op een complicatie waardoor verdere behandeling nodig is.

Belinstructies

Bij (verdenking op) een miskraam is het belangrijk om contact op te nemen als je:

• Hevig bloedverlies hebt, meer dan een maandverband per half uur.
  • Ongerustheid
  • Koorts hebt (boven de 38 graden) tijdens of na de miskraam
  • Je niet goed voelt: je duizelig bent, zweet en/ of je het gevoel hebt dat je flauw gaat vallen
  • Hevige buikkrampen, je mag pijnstilling innemen (paracetamol, ibuprofen of naproxen)
  • Blijvend bloedverlies en krampen na de miskraam
  • Positieve zwangerschapstest, 2 weken na het stoppen van het bloedverlies
Overige adviezen

Als het bloedverlies toeneemt of je krijgt menstruatieachtige pijn, zorg dan dat er iemand bij je is waarbij je je veilig voelt. Als het bloedverlies of de krampen (tijdelijk) hevig zijn, is steun van een vertrouwd iemand belangrijk. Je kunt ons altijd bellen op de spoedlijn. Bij menstruatieachtige pijn kun je een pijnstiller nemen, bijvoorbeeld 1000mg paracetamol. Indien mogelijk kun je het kindje bewaren. Als je krampen voelt en je gaat naar het toilet kun je over een vergiet heen plassen. Als je dan iets verliest valt het niet in het toilet en kun je later beslissen wat je met het kindje wilt doen. Twijfel je of je het compleet bent verloren dan kunnen we er samen naar kijken. Ook kun je het kindje nadat je het hebt opgevangen in een groot glas met water leggen, zo kan je het goed bekijken en blijft het goed bewaard. Indien je bloed verliest raden wij het af om in bad te gaan of te vrijen i.v.m. infectiegevaar.